Відділ освіти Харківської районної державної адміністрації Інформаційно-методичний центр Центр комп’ютерних технологій
Номінація: «Використання інформаційно-комунікаційних технологій та педагогічних програмних засобів у викладанні шкільних дисциплін»
Формування компетентної конкурентоспроможної особистості, здатної до життя й професійної діяльності у високорозвиненому інформаційно-комунікаційному середовищі, – один із пріоритетних векторів освітньої системи Харківського району, який передбачає: створення умов для рівного доступу учнів та педагогів до інформаційних технологій; формування інформаційної культури, комп’ютерної грамотності дітей та дорослих; широке застосування інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому просторі району. З 2007 року в районі функціонує Програма «Інформаційно-комунікаційні технології в закладах та установах системи освіти Харківського району», що зорієнтована на розвиток освітнього інформаційного середовища в цілому та кожного навчального закладу, поліпшення основних показників інформатизації району. У системі освіти району налічується 846 комп’ютерів (кількість учнів на 1 комп’ютер становить 16 осіб), 5 мультимедійних комплексів; навчально-комп’ютерні комплекси мають локальну мережу та підключені до мережі Інтернет за швидкісними каналами; 100% навчальних закладів забезпечені комп’ютерами в управлінській діяльності, установлені комп’ютери у 30% шкільних бібліотек. Навчальні заклади постійно поповнюються електронними засобами навчального призначення, створено шкільні медіатеки, до яких увійшли як придбані педагогічні навчальні засоби, так і власні розробки вчителів. Кожний навчальний заклад має офісні програми для організації занять із предметів. Між відділом освіти та навчальними закладами налагоджено обмін інформацією за допомогою електронної пошти та офіційного WЕВ-сайту, з учителями проводяться Інтернет-консультації в режимі реального часу з різних питань, усі районні заходи проводяться з використанням комп’ютерних технологій. Створена система мережної взаємодії між учителями за допомогою Інтернет-ресурсів. У 20% навчальних закладів предмет «Інформатика» викладається з початкової школи, у 28% – починаючи із середньої ланки. За рахунок годин варіативної складової робочого навчального плану введено спецкурси та курси за вибором з інформатики у майже 50% ЗНЗ району. Інформаційно-технологічний профіль введено в 5 навчальних закладах району. У профільних класах вивчаються спецкурси «Основи створення комп’ютерних презентацій», «Сучасні офісні технології», «Основи комп’ютерної графіки», «Основи Інтернету», «MS Excel у профільному навчанні». Впровадження й поширення інформаційно-комунікаційних технологій при вивченні навчальних дисциплін, передусім, залежить від професійної компетентності педагогів. І тому одним із першочергових завдань освіти в районі є створення системи науково-методичного супроводу впровадження ІКТ у навчально-виховний процес. У планах роботи кожного з 25 районних методичних об’єднань передбачено заходи, спрямовані на підвищення ІКТ-компетенції педагогів. Практична реалізація поставлених завдань відбувається в усіх організаційних формах: масових, групових, індивідуальних, традиційних і нетрадиційних. Також підвищенню ІКТ-компетенції сприяє навчання педагогів на спецкурсах «Користувач ПК», «Іntel. Навчання майбутнього», «Основи інформаційно-комунікаційних технологій» тощо. Близько 250 педагогів пройшли відповідне навчання. Завдяки освоєнню сучасних інформаційних технологій учителями-предметниками зросла кількість уроків, орієнтованих на використання ІКТ. Використання ІКТ позитивно впливає на способи організації навчання, керування навчально-пізнавальною діяльністю учнів, стимулювання цієї діяльності, контроль і перевірку засвоєння навчального матеріалу. Створюється єдина система інформаційного забезпечення організації освітнього процесу. Даний позитивний досвід прослідковується в роботі Яковлівської ЗОШ, Липецької ЗОШ імені П.В. Щепкіна, Циркунівської ЗОШ, Манченківської ЗОШ, Будянського технологічного ліцею. Методичною радою ІМЦ відділу освіти затверджено та впроваджується у практику вчителів району досвід 3 учителів інформатики та 10 вчителів інших предметів, спрямований на використання ІКТ при викладанні шкільних дисциплін. Творчою групою вчителів української мови та літератури «Ініціатива» розроблено і затверджені КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» три мультимедійні електронні посібники для допрофільного 9-го класу «Великі українці. Література ХVIII ст.» та профільних 10-го та 11-го класу «Великі українці. Література ХІХ – ХХІ ст.». У 2009 році створено електронний збірник матеріалів «Тиждень української мови та літератури. 5-11 класи», методичні рекомендації щодо використання комп’ютерних програм «Рута», «Плай», «Рідна мова». У 2010 році робота творчої групи спрямована на створення електронного збірника «Різнорівневі завдання, літературні диктанти, учительські консультації для учнів 5-9-х класів». Щорічно зростає кількісний показник участі учнів у районних, обласних олімпіадах з інформатики, Всеукраїнських і Міжнародних конкурсах та турнірах. У 2008-2009 н.р. на ІІІ обласному етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади учень 10 класу Липецької ЗОШ імені П.В. Щепкіна Богдан Артем посів ІІІ місце. На обласному етапі конкурсу досягнень у галузі інформаційних технологій серед обдарованої учнівської молоді сільських районів «З комп’ютером на ти» учень 11 класу Циркунівської ЗОШ Бутенко Сергій посів І місце. У 2009-2010 н.р. в Харківському обласному щорічному дистанційному фестивалі з комп’ютерної графіки та анімації серед учнів 7-11 класів учні району стали переможцями у трьох номінаціях. Щорічно зростає кількість учасників та переможців у Міжнародному конкурсі з інформатики та комп’ютерної грамотності «Бобер». Досвід упровадження ІКТ у навчальних закладах району відображено в науково-методичних публікаціях у Всеукраїнській газеті для вчителів інформатики «Інформатика», у фахових виданнях: «Шкільний світ», «Все для вчителя». Практичний довідник «Інформатика» вчителя Манченківської ЗОШ Ковбаси В.М. надруковано у видавництві «Весна» у 2010 році. Щороку майже 40% робіт учителів-предметників, поданих до участі у виставці-ярмарку педагогічних ідей і технологій, зорієнтовані на використання ІКТ на уроках та в позакласній роботі з предмета.