Інтегроване районне методичне об’єднання вчителів біології та природознавства
районнного методичного кабінету відділу освіти Дергачівської РДА
До інтегрованого районного методичного об’єднання вчителів біології та природознавства входить 49 педагогічних працівників, з них 21 мають кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії», 18 – «спеціаліст першої категорії», 4 – «спеціаліст другої категорії», 6 – «спеціаліст», 11 – педагогічне звання «учитель-методист», 6 – «старший учитель». Інтегроване РМО працює над єдиною науково-методичною проблемою: «Формування екологічної мобільності вчителів району в умовах багатовекторної системи неперервної освіти». У закладах освіти викладається пропедевтичний курс «Природознавство», який дає змогу сформувати в учнів не лише елементи біологічних основ, а й розуміння цілісності природничих знань, а через них – і розуміння живої природи в цілому, зокрема, як її необхідної складової, що виражається у ставленні учня до природи, розуміння її цінності, охорони і відновлення ресурсів. На основі біологічних знань здійснюється формування предметної (екологічної) компетентності в контексті природознавчої. Саме таким чином ми формуємо в учнів розуміння цілісності природи, необхідності її збереження, осмислення значимості людини в цьому процесі, її важливої ролі. З цією метою до варіативної частини навчального плану введено такі спецкурси і курси за вибором: «Я і Україна» (початкова школа), «Основи хімічних знань» (5-6 класи), «Хімія і довкілля» (8-9 класи), факультатив «Фізіологія рослин» (9-10 класи). В усіх навчальних закладах викладається спецкурс «Екологія». В опорних закладах з екологічного виховання введено спецкурс «Основи хімічної екології». Спецкурси за вибором та факультативи дозволяють розглядати проблеми охорони природи стосовно людини, її впливу на біосферу, дають можливість показати залежність розв’язання екологічних проблем, що виникають під дією антропогенних факторів. Відповідно до вимог предмета питання екологічної освіти ширше пропагуємо, вводячи у зміст завдань більшості предметів навчального плану, ставлячи за мету, щоб дитина самостійно дійшла висновків: «Природа і люди – єдине ціле», «Природа в небезпеці», «Природа чекає моєї допомоги». Не менш важливим структурним компонентом є виховна робота, яка здійснюється за напрямами: гурткова, позакласна, еколого-просвітницька. Сьогодні вчителі району працюють над створенням проектів екологічних стежин для учнів початкової школи як цілісної системи навчального курсу, що забезпечить вихованцям знайомство з навколишнім світом, започаткує природничо-науковий зміст екологічної освіти. Цьому значну допомогу надає ППЗ «Зелений пакет». Введення проекту в дію сприятиме розв’язанню таких завдань: розширення екологічних уявлень молодших школярів; опанування елементами теоретичних знань у галузі екології; формування ряду основних екологічних понять; формування мотивації діяльності учнів з вивчення та охорони навколишнього світу, прагнення його зберегти. У Черкаськолозівській загальноосвітній школі створено і активно працює більше 10 років дитяче об’єднання «Екологічна варта». Діяльність цієї організації спрямована на залучення до практичної природоохоронної роботи якомога більшої кількості учнів, на формування екологічної культури особистості, набуття навичок і досвіду розв’язання екологічних проблем.
|