Шановні освітяни!
«Нова українська школа» поставила перед українським суспільством важливе й непросте завдання: сформувати освітній простір, адекватний викликам ХХІ століття. Успішному розв’язанню його в нашому регіоні сприяє така форма демонстрації досягнень і обміну досвідом, як обласна тематична відкрита виставка ефективного педагогічного досвіду «Освіта Харківщини ХХІ століття», організаторами якої є Департамент науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації та Харківська академія неперервної освіти.
27–28 березня 2018 року відбулася п’ятдесята відкрита виставка за темою «Нова українська школа: формування соціальної та громадянської компетентності учнів», що організована в трьох номінаціях: «Громадянська освіта в сучасних вимірах: децентралізація, демократизація та гуманізація освіти», «Школа демократії та соціальне партнерство у виховній системі закладу освіти», «Громадсько орієнтовані практики закладів освіти».
Тематика зумовлена новими викликами й перспективами реформування сучасної освіти в Україні: у Законі України «Про освіту» зазначено, що метою повної загальної середньої освіти є різнобічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності. Саме тому серед ключових компетентностей виокремлено громадянські та соціальні, пов’язані з ідеями демократизації, справедливості, рівності прав людини, добробуту та здорового способу життя з усвідомленням рівних прав і можливостей.
Досвід закладів освіти Харківщини доводить, що завдяки системному підходу, створенню розгалуженої мережі громадсько орієнтованих шкіл вдається ефективно виконувати не тільки завдання освітнього проекту «Виховний простір Харківщини», але й будувати плацдарм для утвердження нових механізмів, правил та співпраці на шляху до суспільства освіченого загалу, високої культури й рівних можливостей.
Безперечно, важлива роль у вихованні належить особистості педагога, яка виявляється в його поглядах і переконаннях, учинках і практичних діях. Саме тому сучасна школа потребує від учителя твердої громадянської позиції, високих моральних якостей, культури здоров’я, розвинутої потреби в саморозвитку та самовихованні, установки на діалог та відкрите спілкування.
Під час роботи виставки освітяни мали можливість ознайомитися з позитивним досвідом реалізації основних засад демократичного середовища та впровадження інноваційних технологій у закладах освіти, продемонстрували шляхи системного підходу до формування громадянської та соціальної компетентностей, стали учасниками інтерактивних форм спілкування:
- методичний квест «Що таке демократична школа» (Андріївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2 Балаклійської районної ради Харківської області);
- педагогічний вернісаж «Роль закладу освіти у формуванні особистості, патріота, інноватора» (Бесарабівський навчально-виховний комплекс (загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад) Кегичівської районної ради;
- круглий стіл «Школа демократії та соціальне партнерство в умовах становлення нової української школи» (Бабаївська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів імені Героя Радянського Союзу Потапенка П.О. Харківської районної ради);
- майстер-клас Міжнародних дебатів німецькою мовою «Judent debattiert» («Молодь дебатує») у рамках ініціативи «Школи: партнери майбутнього» (Комунальний заклад «Харківська гімназія № 6 "Маріїнська гімназія" Харківської міської ради Харківської області»);
- тренінг «Теги для запам’ятовування» (Харківська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів № 59 Харківської міської ради);
- педагогічний постпродакшен «Це – наше і це – твоє» (Миколаївський навчально-виховний комплекс Лозівської районної ради);
- ділова гра «Громадські практики в дії» (Куп’янський навчально-виховний комплекс № 7 Куп’янської міської ради Харківської області).
П’ятдесята тематична відкрита виставка ефективного педагогічного досвіду «Освіта Харківщини ХХІ століття» засвідчила, що її учасники ставили за мету не лише рекламу своїх досягнень, а й опанування творчих здобутків колег, професійне спілкування, збагачення досвіду щодо становлення учнів як свідомих громадян на засадах партнерської взаємодії всіх зацікавлених сторін – учнів, учителів, шкільної адміністрації, батьків, представників місцевої влади і громадянського суспільства – у різних сферах діяльності школи.
Кожного року виставка дає поштовх до пошуку нових ідей, дозволяє її учасникам проаналізувати свої здобутки, віднайти сучасні форми висвітлення «добрих практик» освітян, набути вмінь співпраці та взаємодії. Участь навчального закладу у виставці є ознакою демократизації освіти, адже керівник вільно робить свій вибір і презентує оригінальну модель освітньої практики, створюючи імідж Нової української школи.
Л. Д. Покроєва, ректор Харківської академії неперервної освіти
|